آموزش وردپرس
خانه / مخابرات / انتخاب مناسب ‌ترین خدمات تلفن همراه بین‌المللی

انتخاب مناسب ‌ترین خدمات تلفن همراه بین‌المللی

تلفن‌های سلولی یا همراه از امواج رادیویی برای انتقال مکالمات و صدای شما استفاده می‌کنند. این امواج می‌توانند شامل بسامدهای مختلفی باشند، درست مشابه امواج یک رادیوی معمولی، که هر ایستگاه بر روی یک بسامد، سیگنال ارسال می‌کند. برای مثال در صورتی که شما به یک ایستگاه رادیویی FM گوش می‌دهید، بسامد آن در محدوده باند FM و بین 88MHz تا 108MHz قرار دارد و در صورتی که به یک ایستگاه AM گوش می‌کنید، بسامد آن بین 0.55MHz الی 1.6MHz قرار دارد. سامانه‌های تلفن سلولی GSM روی چهار نوع باند بسامدی مختلف قرار گرفته‌اند، دو باند برای خدمات GSM در ایالات متحده و همچنین دو باند متفاوت دیگر نیز برای این خدمات در کشورهای دیگر جهان وجود دارد.

در حالت آرمانی مشترکان به تلفنی نیاز خواهند داشت که در هر چهار باند یاد شده به طور معمولی کار کند، اما چنین گوشی‌هایی هنوز کمیاب و گران‌قیمت به نظر می‌رسند. بنابراین پیشنهاد دیگر آن است که برحسب کشور مورد اقامت یا مسافرت از یک گوشی تلفن دو یا سه بانده که در شرایط موردنظر کارایی مطلوب را داشته باشد استفاده شود. البته اگرچه باندهای 900 و 850 و یا 1800 و 1900 به یکدیگر خیلی نزدیک هستند، اما گوشی تلفنی که مخصوص هر یک از این باندها تولید شده است، نمی‌تواند در باندهای دیگر کار کند.

باند های چهارگانه تلفن همراه

باند های چهارگانه تلفن همراه

کدام بسامدها در ایالات متحده به کار می‌روند؟

به طور کلی باند 1900MHz در ایالات متحده برای خدمات تلفن همراه GSM در نظر گرفته شده است، اما اخیرا یک باند 850MHz (مگاهرتز) نیز به این مجموعه تعلق گرفته که باند مذکور بیشتر در نواحی روستایی و حومه یا خارج از شهرها به کار گرفته می‌شود چرا که این باند در این مناطق از برد و قدرت نفوذ بیشتری نسبت به باند 1900MHz برخوردار است. در آمریکا بیشتر خدمات تلفن همراه روی باند 850 به شرکت AT&T تعلق دارد.

باند 800 مگاهرتز چیست؟ آیا پنجمین باند GSM است؟

حقیقت آن است که در هیچ یک از باندهای تلفن همراه GSM، باندی به نام 800MHz تعریف نشده است چنان که برخی از عامه مردم و یا حتی فروشندگان از روی عدم اطلاع، عنوان می‌کنند که تلفن، علاوه بر باندهای معمول، در باند 800 نیز کار می‌کند. این فقط یک اشتباه است، چنین باندی وجود ندارد و اکثرا منظور همان باند 850 است نه 800.

آیا یک مشترک در آمریکا به داشتن گوشی مخصوص هر دو باند نیازمند است؟

درواقع پاسخ این سوال بستگی دارد به این که مشترک در چه منطقه و محلی از تلفن خود استفاده می‌کند. اگر در مناطق مرکزی و شهری از تلفن همراه استفاده می‌کند، به احتمال زیاد نیازی به استفاده از باند 850 نخواهد داشت.

کدام بسامدها کاربرد بین‌المللی دارند؟

فناوری GSM در ابتدا در اروپا توسعه یافت و سپس به آمریکا و دیگر کشورها راه یافت. در آغاز تمامی کشورها از باند 900 برای ارائه خدمات GSM استفاده کردند و پس از گذشت چند سال شرکت‌های فراهم آورنده خدمات، بر اثر افزایش تراکم باند 900، شروع به گسترش پوشش شبکه‌های 1800MHz نیز کردند. هنگامی که کشور آمریکا ارائه خدمات GSM را آغاز کرد، برخی از کشورهای مرتبط و نزدیک به آن با پیروی از سیاست و تدابیر آمریکا، خدمات GSM خود را نیز مطابق با آنها و بر روی باند 1900MHz و در مواردی نیز 850 ارائه کردند. اما تقریبا در بقیه کشورهای جهان از سامانه غیرآمریکایی و بسامدهای بین‌المللی GSM یعنی 900 و در مواردی 1800 استفاده می‌شود.

هنگام مسافرت به خارج از کشور به گوشی سازگار با کدام یک از باندها نیاز است؟

این امر کاملا بستگی به کشور مقصد خواهد داشت. در جدولی که در ادامه می‌آید به شما کمک می‌کنیم تا بدانید که کدام یک از کشورها از کدام باندها استفاده می‌کنند و بر این اساس گوشی مناسب را تهیه و استفاده کنید. همان طور که در جدول نیز مشاهده می‌شود باند900 متداول‌ترین باند GSM جهانی است و سپس باند 1800در رده دوم قرار دارد و برخی از کشورها نیز علاوه بر دو باند مذکور باند 1900 را نیز دارند.

برای آگاهی از این که گوشی تلفن همراه باید از کدام باندها پشتیبانی کند، چند حالت مختلف ممکن، ذکر و در مورد هر یک توضیحی ارائه می‌شود.
  1. استفاده فقط داخل آمریکا: اگر مشترک قصد دارد از تلفن همرا خود فقط در داخل کشور آمریکا استفاده کند نیازمند تهیه یک گوشی تلفن دو بانده با قابلیت پشتیبانی از باندهای 1900 و 850 خواهد بود. البته باند 1900 نیز به تنهایی پوشش خوبی را ارائه خواهد داد.
  2. استفاده فقط در خارج از آمریکا: در صورتی که مشترک از تلفن همراه خود در کشورهایی به جز ایالات متحده استفاده می‌کند، تهیه یک گوشی دوبانده 900 و 1800 برای وی مناسب خواهد بود. البته باند 900 مگاهرتز نیز به تنهایی پوشش خوبی را ارائه می‌دهد، اما هم اکنون اکثر گوشی‌های موجود هر دو باند را دربر می‌گیرند.
  3. استفاده هم در آمریکا و هم خارج از آن: در چنین شرایطی، مشترک نیازمند یک تلفن سه بانده با پوشش باندی 900، 1800، 1900 است. البته برخی از گوشی‌ها که به چهار باندی مشهورند قادرند تا تمامی باندهای تلفن GSM را پوشش دهند.

چرا گوشی‌های چهارباندی به سادگی یافت نمی‌شوند؟

این گوشی‌ها در اوایل زمان عرضه به بازار بسیار کم تنوع و گران قیمت بودند ولی بعد از گذشت تقریباً 9 ماه به وفور وارد بازار شدند. برخی مدل‌های معمول این نوع گوشی‌ها (چهار باندی) به شرح زیر است.

برخی از مدلهای گوشی تلفن همراه چهار باندی

برخی از مدلهای گوشی تلفن همراه چهار باندی

چرا همه تلفن‌های همراه، همساز نیستند؟

برای این پرسش دو علت وجود دارد. اول آن که تلفن‌های سلولی (همراه) از انواع مختلفی از فرکانس‌های رادیویی و سامانه‌‌های کدگذاری استفاده می‌کنند و مسأله دوم یک دلیل تجاری یا بازرگانی را شامل می‌شود و آن این که ممکن است تلفن همراه از خدمات شرکتی خاص پیروی کند، به شکلی که برای همگون شدن با دیگر شبکه‌ها نیازمند توافق برقراری رومینگ بین آنها باشد که در بخش‌های بعدی به مسأله رومینگ بیشتر خواهیم پرداخت. اما باید بدانیم که برای استفاده از خدمات تلفن همراه در هنگام سفر و در کشورهای دیگر، مشترکان نیاز به یک حساب (سیم‌کارت) همساز علاوه بر یک گوشی همساز خواهند داشت.

تلفن‌های چندباندی:

برخی از سازندگان گوشی تلفن همراه، بر مبنای وجود اختلافات میان بسامدها و باندهای GSM بر آن شدند که محصولات خود را به گونه‌ای طراحی و تولید کنند که با هر دو یا حتی سه باند مختلف سامانه GSM سازگاز باشند. چنانچه علاوه بر امکان استفاده در دو باند معمول جهانی، بر روی باند 1900 (و در بعضی موارد 850) آمریکا نیز قابل استفاده باشند. این گوشی‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا در هر کجا چه محدوده محلی و منطقه‌ای و چه جهانی از گوشی خود استفاده کنند و به طور خلاصه شما برای حداکثر بهره‌مندی از تلفن خود نیازمند یک گوشی تلفن همراه سه بانده (1900، 1800، 900) خواهید بود.

  • تلفن‌های دوباندی: این گوشی‌ها ممکن است شامل دو باند جهانی (1800 و 900) باشند و یا می‌توانند از یک باند جهانی و باند دیگر که مخصوص آمریکاست تشکیل شده باشند، برای مثال 900 و 1900 مگاهرتز. اما تلفن‌هایی که دو باند معمول جهانی را پوشش می‌دهند در همه جای جهان به جز آمریکا قابل استفاده خواهند بود.
  • تلفن‌های سه باندی: اغلب گوشی‌های جدید امروزی شامل این ویژگی می‌شوند که با تمامی باندها سازگاری خواهند داشت و در سرتاسر جهان و شبکه‌های GSM تمامی کشورها قابل استفاده خواهند بود.
  • تلفن‌های چهار باندی: تلفن‌های سلولی که در ابتدا در آمریکا و در قالب سامانه‌های آنالوگ حدود 20 سال پیش کار می‌کردند، روی باند 850 مگاهرتز عمل می‌کردند. از بزرگترین مزایای این شبکه‌های قدیمی استفاده از توان بالا نسبت به سامانه‌‌های رایج فعلی بود که باعث افزایش محدوده هر سلول می‌شد. این ویژگی موجب کارآیی بیشتر این سامانه‌‌ها در نواحی روستایی و خارج از شهرها می‌شد. بنابراین برخی از سازندگان بر مبنای استفاده کاربران از این سامانه‌‌ها (تا چندی پیش) تلفن‌هایی را عرضه کردند که هر چهار باند مختلف را در بر می‌گرفت.
خدمات تلفن همراه بین‌المللی

خدمات تلفن همراه بین‌المللی

قفل شده یا غیرقفل شده؟

اگر شما یک گوشی تلفن همراه خریداری می‌کنید، بهتر آن است که این گوشی از نوع غیر قفل شده باشد، به این معنی که قابلیت استفاده با هر نوع سیم‌کارتی و هر شبکه تلفن همراه GSM را داشته باشد. در این صورت شما می‌توانید تمامی اطلاعات تماس را با تعویض سیم‌کارت مورد استفاده تغییر دهید ولی اگر گوشی شما مخصوص نوع خاصی از سیم‌کارت و یا تنها مختص استفاده در شبکه‌ای باشد که شرکت خدمات دهنده سیم‌کارت آن را ارائه می‌دهد شما دیگر این امکان را نخواهید داشت و با تعویض سیم‌کارت، گوشی نیز نیاز به تعویض خواهد داشت.

این گونه ایجاد محدودیت‌ها برای مشترکین که معمولا برحسب سیاست‌های رقابتی بین خدمات دهندگان مختلف انجام می‌گیرد باعث می‌شود تا با استفاده از سیم‌کارت‌های غیرتعریف شده و نامربوط، گوشی تلفن به طور الکترونیکی قفل شده و غیرقابل استفاده می‌شود. این نوع سیاست‌ها معمولا باعث تحت فشار گذاشتن مشترکان و مجبور کردن آنها برای استفاده از سیم‌کارت‌های یک شبکه خاص انجام می‌گیرد. بنابراین برخی از شرکت‌ها با اجرای این سیاست به نوعی مشترکین را اسیر خدمات خود خواهند کرد.

تماس‌های بین‌المللی با تلفن‌های همراه

سیم‌کارت، قلب تپنده تلفن شما:

یکی از مزایای مهم و بزرگ تلفن‌های سلولی این است که آنها دارای یک قطعه کوچک تراشه حافظه رایانه‌ای به نام سیم‌کارت (sim)(1 ) هستند. سیم‌کارت‌ها اطلاعات مربوط به صورت حساب مشترکین، شماره تلفن‌های تماس، پیام‌های نوشتاری و برخی موارد دیگر را در خود ذخیره و نگهداری می‌کنند. این تراشه‌های کوچک دو مزیت را برای مشترکین فراهم می‌آورند.

  • اول: شما می‌توانید گوشی تلفن خود را عوض کنید اما از همان سیم‌کارت قبلی و بدون نیاز به تغییر شماره تلفن و همچنین بدون از دست دادن اطلاعات ذخیره شده روی سیم‌کارت از آن استفاده کنید.
  • دوم: شما می‌توانید مشخصات و میزان خدمات و هزینه‌های خود را تنها با تعویض تراشه سیم کارت از یک خدمات دهنده به خدمات دهنده دیگر به راحتی تغییر دهید. این ویژگی وقتی که از کشوری به کشور دیگر مسافرت می‌کنید بیشتر به کمک شما می‌آید و هزینه تماس‌های شما را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
خدمات پیش پرداخته محلی:

مشترکین معمولا هنگامی که از شهر یا کشور خود به هر دلیل خارج می‌شوند و نیاز به برقراری تماس‌های مکرر را احساس می‌کنند، این کار را به وسیله تلفن‌های همراهشان صورت می‌دهند اما باید توجه داشت که خارج شدن از منطقه ثبت سیم‌کارت باعث افزایش هزینه تماس‌های برقرار شده می‌شود و این امر در درازمدت و درصورت بالا بودن حجم تماس‌ها برای مشترکین به صرفه نخواهد بود. در چنین حالتی ساده‌ترین راه حل خریداری و استفاده از یک سیم کارت پیش پرداخته محلی است که مربوط به همان منطقه و یا کشور است.

استفاده از این سیم‌کارت‌ها هیچ گونه تشریفات وقت‌گیر و اضافه‌ای ندارد، (ثبت‌نام، پر کردن فرم‌ها، انتظار طولانی و…) و به هیچ گونه سپرده و وثیقه سنگینی نیاز نیست. مشترکین مبلغ مناسب با میزان تماس‌ها را از پیش به فراهم آورنده خدمات پرداخت کرده و در قبال آن یک سیم کارت، یک شماره تلفن جدید و البته یک حساب پیش پرداخته برای هزینه‌ تماس‌هایی که برقرار خواهند کرد، دریافت می‌کنند. پس از آن مشترک می‌تواند تا سقف حساب پیش پرداخته خود از خدمات بهره‌مند شود و پس از پایان مدت تعیین شده یا اتمام اعتبار، نسبت به افزایش یا شارژ مجدد حساب خود و یا حتی گشایش حساب جدید (خریداری یک سیم کارت جدید پیش پرداخته) اقدام کند. استفاده از این امکانات از آن جهت برای مشترکین به صرفه‌تر است که گاه هزینه تماس‌ها را نسبت به سیم کارت اولیه تا یک دهم کاهش می‌دهند.

برقراری تماس‌های بین‌المللی از خارج از کشور

یکی از خدماتی که معمولاً شرکت‌های فراهم آورنده خدمات تلفن همراه ارائه می‌دهند، سرویس «Call Back» است. هنگامی که مشترکین کشور خود را ترک می‌کنند در حالی که نیازمند برقراری تماس‌های تلفنی مداوم و طولانی با مبدا یا کشور اصلی هستند، این امر هزینه هنگفتی را به آنها تحمیل می‌کند، با استفاده از این خدمات مشترک می‌تواند جهت برقراری تماس با کشور مبدا به یک شماره تعیین شده رایگان از طرف خدمات دهنده در کشور مبدأ زنگ زده و شماره شناسایی خود را شماره‌گیری کند. پس از این کار باید گوشی را قطع کند. بعد از چند لحظه‌ سامانه مرکزی خدمات دهنده با شماره تلفن همراه مشترک (علاوه بر شماره تلفن همراه، مشترک می‌تواند این ارتباط را با هر شماره دیگری مانند هتل یا محل اقامت که از قبل برای سامانه برنامه‌ریزی و تعریف کرده است برقرار کند.) تماس گرفته می‌شود و مشترک بعد از پاسخگویی به آن (برداشتن گوشی) صدای بوق آزاد (آماده شماره‌گیری) را می‌شنود، در این هنگام وی می‌تواند مستقیما با شماره مورد نظر تماس برقرار کند. استفاده از این سرویس موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های تماس بین‌المللی خواهد شد.

خدمات تلفن همراه بین‌المللی

خدمات تلفن همراه بین‌المللی

برقراری تماس‌های بین‌المللی از داخل کشور

معمولا به مشترکین توصیه می‌شود در صورتی که نیازمند تماس‌های مستمر بین‌المللی از داخل کشور به خارج هستند، از تلفن همراه استفاده نکنند و در عوض جهت کاهش هزینه‌ها به آنها توصیه می‌شود تا از کارت‌های تماس تلفن بین‌الملل پیش پرداخته استفاده کنند چرا که مشترکین به وسیله این کارت‌ها به راحتی می‌توانند در هر جا چه در خانه، محل کار و یا حتی از تلفن همراه خود یک تماس بین‌المللی به صرفه برقرار کنند. به این معنی که مشترک با خرید و استفاده از این کارت‌ها جهت برقراری تماس، باید یک شماره محلی را بدون هیچ پیش شماره اضافی شماره‌گیری کرده و تماس اصلی را به وسیله شماره‌گیری غیرمستقیم و به واسطه شرکت خدمات‌دهنده برقرار کند.

خدمات رومینگ جهانی

یکی از بهترین روش‌ها برای بهره‌مندی از خدمات تلفن همراه در خارج از کشور و هنگام مسافرت و اقامت در کشورهای دیگر، استفاده از خدمات رومینگ جهانی است. این خدمات علاوه بر هزینه کمتر به مشترکین اجازه می‌دهند تا شماره تلفن خود را بدون تغییر حفظ کند. همان طور که ذکر شد، شبکه‌های تلفن همراه در ایالات متحده بسیار گسترده و متنوع هستند از جمله آن که سامانه تلفن همراه آنها نیز در باند 1900 مگاهرتز عمل می‌کنند و ممکن است گوشی‌های دیگر در این شبکه‌ها کارایی نداشته باشند. اما در صورتی که مشترکین نیاز داشته باشند که علاوه بر کشور اصلی (ایالات متحده) در هنگام مسافرت و اقامت در کشورهای دیگر جهان همچنان از خدمات تلفن همراه خود بهره‌مند شوند دو راه حل پیش رو دارند، نخست آن که گوشی تلفن را از نوعی تهیه کنند که قابلیت کار در هر دو سیستم جهانی و آمریکایی را داشته باشد و راه حل دوم آن که یک گوشی جداگانه دو بانده مخصوص شبکه‌های GSM جهانی (900/1800MHz) خریداری کنند تا به کمک آن بتوانند از خدمات تلفن همراه در بیش از 170 کشور دنیا استفاده کنند.

اقامت درازمدت در یک کشور خارجی

در صورتی که مشترکین مدت زمان زیادی را باید در کشور خارجی، اقامت کنند و یا حجم تماس‌های تلفنی برقرار شده توسط آنها زیاد است، مشترکین می‌توانند از خدمات رومینگ بین‌المللی و یا خدمات ماهواره‌ای استفاده کنند. در حالی که از خدمات رومینگ و با سیم کارت اصلی (کشور مبدأ مشترک) در کشورهای خارجی استفاده شود، برحسب نوع سیم‌کارت، مشترک می‌تواند از میان اپراتورهای موجود در کشور مورد اقامت بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و از آن استفاده کند. چرا که ممکن است برخی از اپراتورها در بعضی نقاط آن کشور پوشش شبکه‌ای خوبی نداشته باشند.

انتخاب بهترین خدمات تلفن همراه بین‌المللی
  • حالت اول: در صورتی که شما یک گوشی تلفن همراه GSM سه بانده را از قبل تهیه کرده‌اید و از آن استفاده می‌کنید احتمالاً می‌توانید از آن در کشورهای دیگر هم بهره‌مند شوید. برای استفاده بین‌المللی از خدمات تلفن همرا خود باید لیست و جزئیات مربوط به نام و مشخصات کشورهایی را که شرکت فراهم آورنده خدمات، توافق ارائه خدمات رومینگ را با آنها برقرار ساخته است از آنها جویا شوید و در صورتی که کشور یا کشورهای مقصد موردنظر شما در میان آنها وجود داشت، به راحتی و بدون دغدغه پرداخت هزینه‌های سنگین و اضافی از همان گوشی و شماره تلفن خودتان استفاده کنید.
  • حالت دوم: اجاره یک گوشی و خدمات دیگر: این حالت بیشترین هزینه را از میان حالت‌های موجود به کاربر تحمیل می‌کند، چرا که مشترک هزینه‌ای بیشتر از آنچه استفاده می‌کند می‌پردازد.
  • حالت سوم: خرید گوشی و سیم‌کارت بین‌المللی: اما در صورتی که مشترکین به طور مرتب یک بار در سال و یا بیشتر به خارج از کشور مسافرت می‌کنند و به کشورهای مختلفی رفت و آمد دارند و در هر کدام از آنها مدت اقامت کوتاه داشته و برای دوره زمانی طولانی در آنجا نمی‌مانند استفاده از خدمات فرامنطقه‌ای و سیم‌کارت‌های مخصوص بین‌المللی توصیه می‌شود.
  • حالت چهارم: خرید یک گوشی و سیم کارت منحصر به فرد: در حالتی که مشترک به صورت متناوب و منظم چندین بار در سال به یک کشور خاص سفر می‌کند و یا در کشور مقصد برای مدت طولانی اقامت می‌کند، استفاده از خدمات سیم‌کارت‌های پیش پرداخته محلی آن کشور بهترین گزینه ممکن برای وی است و کمترین هزینه را برای او دربر خواهد داشت. به علاوه استفاده از سیم‌کارت‌های پیش پرداخته محلی کشور مقصد به مشترک اجازه می‌دهد تا از همه امکانات فراهم آمده توسط شبکه محلی بهره‌مند شود به طوری که این امکانات ممکن است در خدمات رومینگ قابل دسترسی نباشد. خدماتی از قبیل پیام کوتاه (SMS)، ارسال و دریافت دیتا، صندوق پست صوتی و… اما پیش از آن باید از قابلیت‌های گوشی تلفن خود برای پشتیبانی از امکانات خدماتی مذکور آگاهی یابد.

درباره ی support.

همچنین ببینید

urlbb1

سامانه‌های تن و سیگنالینگ

طیف بسامد منبع طبیعی محدود‌ی است که می‌بایست با وسایل مختلف از جمله فناوری‌های نوین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *